Båtarna från Över Atlanten – den är Gurra Krantz favorit
Få program samlar familjen framför tv:n som tittar succén Över Atlanten. Vi har pratat med världsomseglaren och programmets skeppare Gurra Krantz om båtarna från säsong till säsong. Vi ser en trend på båttyp och får Gurra själv välja finns det en definitiv favorit.
Fem säsonger har redan sänts av Över Atlanten och inom det närmsta året kommer ytterligare två att släppas. Under årens gång har produktionen dessutom gått igenom en och en annan båt. Vissa har varit som gjorda för formatet, andra har svikit ute till sjöss. En förkärlek för Nautors Swanbåtar går dock tydligt att urskilja.
Båtmodell i säsong 1 – 2019
Året var 2019 när man sjösatte produktionen för första gången. Då föll valet av båt på en Swan 77 från finska Nautor. Designen är gjord av, som för så många andra av varvets båtar, den snudd på legendariske Germán Frers. Enligt Gurra Krantz hade man i något skeende låtit förlänga båten en aning innan den användes i programmet.
Modellen mäter, föga förvånande, 77 fot motsvarande cirka 24 meter och sticker hela 3,4 meter. De första exemplaret färdigställdes 1992 och totalt byggdes 10 båtar av denna fenkölade bjässe.
Båtmodell i säsong 2 – 2020
Säsongen därpå fortsatte man med de välbyggda båtarna från Nautor. Även denna gång stod Germán Frers för designen. Linjerna i Swan 66:an som då användes var dock något mer moderna och båten hela 10 fot kortare. Modellen kom under åren den byggdes i två utföranden – 66 FD (Flush Deck) och 66 S (Saloon). Båten som användes i programmet var av den förstnämnda sorten och hade en något större sittbrunn än den andra varianten.
Båtmodell i säsong 3 – 2021
Under säsong tre tog man in Klas ”Klabbe” Nylöf för att lära och hålla alla kändisar i schack under överfarten. Båten, en Moody 62 var mindre och valdes mer eller mindre för att den var tillgänglig. Det är första och enda gången som programmet gått ifrån sin tradition att använda sig av Swanbåtarna från finska Nautor.
Det fanns både upp- och nedsidor med valet när Hamnen pratade med Klabbe Nylöf efter överfarten. Båten gick över förväntan att segla men problemet är att de inte är dimensionerade att segla i hård vind över atlanten under dag ut och dag in. Däcksutrustning var underdimensionerad och gick sönder. Däremot så var däckssalongen, som är något av ett signum för Moody, ett välkommet tillskott. Tyvärr uppmuntrade inte Moodys ”knappseglingstradition” till någon aktiv segling hos deltagarna vilket kan tyckas vara lite synd.
Båtmodell i säsong 4 – 2022
Så var det dags för fjärde året. Säsongen då det mesta som kunde gå fel ombord på båten också gjorde det. Upprivna segel och ovälkomna vattenläckor. Eller som Gurra Krantz uttryckte det när vi fick chansen att fråga honom efter inspelningen av det som kommer att bli säsong sex av serien:
– Det var haverikommissionen största bidrag. Båten i sig är fantastisk men underhåll och skick hade halkat alldeles för långt efter. Saker och ting höll inte längre som de skulle.
Båten för fjärde säsongen var en Swan 601 designad av, hör och häpnad, Germán Frers och har ett rykte om sig som en riktig one-design racer-cruiser. En tuff båt att segla med andra ord.
Båtmodell i säsong 5 – 2022
Nu fick det vara nog. Produktionen med Gurra i spetsen hade tröttnat på att leta båt år efter år och istället fick det bli Krantz egna Nautorbygge som tog stjärnbesättningen från den ena till den andra sidan av Atlanten. En Swan 70 från 1982 men uppdaterad och välhållen.
Är det favoriten från alla säsonger?
– Båten vi har nu fungerar mycket, mycket väl och är i samma dimension som 66:an vi använde under andra säsongen, säger Gurra Krantz.
Hur är det att släppa på ett gäng oerfarna kändisar och kasta sig ut på Atlanten på en båt man själv äger?
– Det är lite häjkån bacon. Men har man sagt ja så får man ta i det som dyker upp. ”Låg stress men hög anspänning” skulle man kunna säga att det är.
Vi vet att samma båt även använts för höstens inspelning av säsong 6 och att ytterligare en överfart med Swan 70:an väntar i början av 2024!