Baltic 111 Raven – foilande superjakten nu levererad

Världens mest extrema foilande kolfibercruiser har landat hos sin ägare och är nu redo att leverera komfortabel lyxcruising i racingtakt.

Baltic-111-Raven-inledning
Om Baltic 111 Raven är något så ovanligt som en extremt snabb seglande lyxjakt.

Kolfiberskrov. Men det är bara början på en evighetslång rad av egenskaper som troligtvis gör Baltic 111 Raven till världens snabbaste cruiser. Till detta kommer en smått hysterisk jakt på vikt även i övrigt där varje detalj ombord är konstruerad i lättast tänkbara material. Något som gör att vikten på denna 34 metersbåt stannar på smått ofattbara 55 ton.

Se också:
Baltic 111 Raven – här testas den extrema kolfibercruisern

Senast vi hörde från Baltic 111 Raven hade hon precis klarat av sina första testseglingar med den äran. Inte minst tack vare sin prestanda. Förutom sin låga vikt hade båten också god hjälp av sina foils och även om det inte rör sig om bärplan som lyfter hela skrovet ur vattnet så minskar de vattenmotståndet avsevärt. I jakt på fart och prestanda har Raven också begåvats med tre försegel.

Foiling i fåtöljen

Allt sammantaget har vi alltså en seglande lyxjakt med prestanda långt utöver det vanliga. Inredningen må vara rak och enkel men har likväl en lyxig känsla långt ifrån den råa och spartanska känsla som brukar prägla riktiga snabbseglare. Frågan är bara hur det känns att sitta nedsjunken i en fåtölj och foila fram i närmare 30 knop?

Baltic 111 Raven går en svår balansgång mellan att vara en lyxig cruiser och en extrem snabbseglare.

Baltic 111 Raven har designats av den finska designern Jarkko Jämsén i tätt samarbete med ägaren som enligt uppgift ska kunna sin sak när det gäller framför allt tekniken ombord. Likväl kommer själva överlämningen att ta någonstans mellan 12–18 månader jämfört med de 8-12 månader som det brukar ta när båtar av den här kalibern levereras. Något som säger en del om hur avancerad båten är.

Enligt uppgift kommer Baltic 111 Raven sedan främst att användas till dagsegling och ren njutning men också ”en del transportseglingar i höga farter”.