Anders Lewander blickar uppåt
Glädje, kraft, outröttlighet och en nordisk laganda kryddad med specialistkunskaper. Så ser receptet ut för Ericssons satsning i Volvo Ocean Race 2008.
hamnen.se gör en intervju med Anders Lewander, skeppare på Ericsson 1 under Gotland Runt och skeppare på Ericssons andra båt i Volvo Ocean Race
– Efter nyheten om att Ericsson ställer upp med två båtar, varav den ena har en rent nordisk besättning, har jag blivit överöst med positiva kommentarer. Det finns en enorm kraft inom svensk segelsport och det är den jag hoppas att vi kan visa med en nordisk båt, säger Anders Lewander
Anders Lewander från Lidingö har tagit tjänstledigt från sitt vanliga arbete som segelmakare på North Sails i Stockholm. Nu är det Volvo Ocean Race som gäller och han är redan fullt engagerad.
– Torrsegla har jag redan börjat med, det vill säga jobba med förberedelserna, komma in i projektet och starta processen med att välja besättning. Telefonen går varm från alla som vill visa sitt intresse, antingen som besättning eller bara för att ge uppmuntrande ord om vår satsning, säger Anders.
– Blötseglandet, att verkligen börja segla kommer igång snart. Rekryteringen har en formell gång där CV och meriter gås igenom, sedan kan det bli dags för en pratstund med mig och Magnus ”Mange” Olsson som blir det nordiska teamets coach. Först därefter kan det bli tal om segling, antingen någon nattsegling med mig ombord på trimaranen SeaCart eller en provsegling ombord på Ericsson 1, den båt som seglade Volvo Ocean Race senast.
Anders Lewander tillhör inte skaran av stora seglarnamn i Sverige. Han är ingen kändis, men inom svensk segelsport är det många som ser honom som en entusiastisk, kunnig och mycket positiv seglare. Anders har framgångsrikt seglat avancerade kappseglingsjollar och kölbåtar på hög internationell nivå. Han har även gett sig ut på de stora världshaven, rundat Kap Horn som besättningsman på en jättekatamaran i en non-stop tävling jorden runt.
– Min roll som ledare blir att plocka fram det bästa inom varje person. Klart att vi tittar på sådana som har stor kunskap om själva seglandet, men det är också många andra delar som måste passa in i det pussel vi nu lägger. Specialistkunskaper inom till exempel sjukvård, mast och rigg, hydraulik, segel, maskin, elektronik och data måste finnas ombord.
– Eftersom besättningsantalet är endast tio personer så finns det fler ansvarsområden än personer.
Gruppdynamiken, poängterar Anders, är något som måste fungera, både när det går bra och när motgångar slår till. Den lilla grupp människor som ska leva ombord under sådana extrema förhållanden som det är fråga om i Volvo Ocean Race måste kunna fungera tillsammans. Därför handlar Anders uppgift mycket om att kunna ge energi, att i svåra och tuffa stunder fortsätta att skapa glädje och kraft ombord.
– Outröttligt ska vi leverera bästa möjliga resultat efter vår förmåga. Som nordmän ska vi genomföra både seglingen och projektet på ett proffsigt och respektingivande sätt.
Ett och ett halvt år innan starten för Volvo Ocean Race är sju båtar klara, fler lär vara på gång. Ericsson och ett spanskt projekt ställer upp med två båtar, sportföretaget Puma, ett holländskt och ett ryskt projekt med en båt vardera.
Ericsson planerar sjösättning av den ena VO- 70 båten till kommande höst och den andra till våren 2008.
Starten för Volvo Ocean Race 2008/09 går i Alicante, Spanien den 4 oktober 2008. Då inleds tävlingen med en bankappsegling för att följas upp med start för första etappen till Sydafrika den 11 oktober.
Fram till dess ägnar sig Ericsson Racing Team åt träning och förberedelser. Första seglingen på programmet blir årets Gotland Runt .med start söndagen den 1 juli.
Då är Anders Lewander skeppare ombord på Ericsson 1.