Renovering – konsten att skapa rymd i en klassiker
Hamnen.se har tidigare rapporterat om hur Beppe och Lena Backlund förvandlade av en gammal OE 32 från vrak till en modern klassiker. Här är del tre om hur de trollade med utrymmet ombord.
Att moderna segelbåtar generellt sett är snabbare än gamla segelbåtar är ingenting nytt. Ej heller att moderna båtar är rymligare.
Det senare kommer sig förstås av att fritidsbåtflottan över lag har växt både på längden och bredden.
Men det är inte hela sanningen. För till detta kommer också en rad sluga knep som är viktiga för att skapa extra känsla av rymd.
Något som Beppe och Lena Backlund är mästare på och som de använde under förvandlingen av sin OE32:a från vrak till en modern klassiker.
Bokhyllor är överflödiga.
– Att slita ut garderober, ta bort bokhyllorna ovanför ryggdynorna och flytta ut sittplatsen mot skrovet är några tänkbara åtgärder. Men på så sätt ökar man bara på volymen rent fysiskt, säger Beppe och fortsätter:
– Minst lika viktigt för trivseln ombord är också att öka på rymdkänslan rent visuellt.
Det senare är något som paret Backlund har lyckats med på ett smått magiskt sätt.
Fönster och spegelblank lack skapar känsla av rymd.
Här följer några av deras viktigastes knep.
– En sak är förstås ljusinsläppet. På OE 32:an nöjde vi oss visserligen bara med ett men ett ack så viktigt extra ljusinsläpp i skrovsidan. Sedan har vi också jobbat mycket med välvda former ombord, berättar Beppe:
– Man det är bara början. Ytterligare en ingrediens i jakten på visuell volym är ljusa färger invändigt men också spegelblank lack. Om det finns många spegelbilder i inredningen så ökar också känslan av rymd avsevärt, ungefär som speglar i en hiss, säger Beppe.
Så fortsätter det, med idel knep och trix som kanske inte är så revolutionerande var för sig, men som tillsammans gör underverk för helheten.
– Nästa grej, säger Beppe, är att vi har dragit nytta av att den gamla långfärdseglaren OE 32 är så gediget byggd som den är. Det har gjort att vi utan risk har kunnat ta bort halva huvudskottet och på så sätt öppnat upp ytan mellan salong och förpik så att det har blivit en sammanhängande enhet.
– Ett trix så gott som något, i det här fallet med längsgående grabbräckena under fönstren inne i båten är att låta det vara litet grövre längre akteröver varpå det smalnar av föröver. På så sätt lurar man ögat genom att förstärka perspektivet, om man säger så.
Trappan är byggd med inspiration från Holmenkollens hoppbacke.
Sedan har vi nedgångstrappan till ruffen som Beppe är speciellt nöjd med.
– Den är inspirerad av Holmenkollens hoppbacke. Ja, alltså den är formad som som en segment av en cirkel som hänger i luften och har man sett hoppbacken i Holmenkollen så kanske, men bara kanske, man förstår vad jag menar. Det är i alla fall mycket luft i och omkring nedgångstrappan.
Så långt om den visuella rymden.
– Men så har vi också den moderna tekniken att tacka för att vi har fått mycket extra fysiskt utrymme ombord. Numera får vi ju plats med såväl sjökort som all världens böcker i en iPad, vilket bland annat har gjort alla bokhyllor överflödiga.
– Vi har fortfarande kvar några få böcker ombord men de förvarar vi i lådor, avslutar Beppe.