KTH-professorn om framtidens seglande fraktfartyg
Seglande fraktfartyg som inom en nära framtid kan kapa utsläppen med 90 procent. Se intervjun med professor Jakob Kuttenkeuler på Hamnens Elbåtsmässa!
Han kommer flygandes över fjärden till Hamnens Elbåtsmässa på en eldriven foilande bräda. Professor Jacob Kuttenkeuler som inte bara är en pionjär inom foiling. Utan som också leder KTH:s samarbete med Oceanbird, som utvecklar vingsegel till stora fartyg.
Mer om Oceanbird:
Seglande fraktfartyg snart verklighet enligt Wallenius!
Oceanbird – svenska bilfraktarfartyget ska kapa utsläppen med 90 procent
Avgasfri frakt över Atlanten på blott 12 dagar
Enkelt förklarat handlar det om seglande fraktfartyg som i simulatorer har uppnått häpnadsväckande resultat med fraktfartyg och datorstyrda vingmaster som gång på gång har seglat framgångsrikt över Atlanten i alla tänkbara förhållanden.
Men det stannar inte vid simuleringar. Därtill har man tagit fram en sju meter lång och ett ton tung modell av sagda seglande fraktfartyg som har visat på liknande goda resultat vid tester på Baggensfjärden i Stockholm.
Fullskaligt fartyg 2027?
Som Hamnen tidigare har rapporterat så är förhoppningen att Oceanbird ska bana väg för fler vingmastförsedda fraktfartyg men också kryssningsfartyg. Om allt går enligt plan kan första fullskaliga fartyget segla redan 2027.
Med professor Kuttenkeuler på plats på Elbåtsmässan passar vi naturligtvis också på att prata med honom om foiling och hur det kommer att förändra båtlivet i stort och smått. Är foiling en dagslända? Eller kommer kanske denna nygamla bärplansteknik helt och hållet att dominera båtvärlden i framtiden?
Det svenska foilingundret
Sist men inte minst tar vi en titt på olika foiling-tekniker med fyra tydliga exempel som utgångspunkt. Allt medan Hamnens Gustav Morin testar en av dem (Mantaray) ute på fjärden.
Sist men inte minst passar Jakob Kuttenkeuler på att hylla Sverige som ett ledande nation inom utveckling av foiling. En påminnelse om att man med gott samvete kan tala om ”det svenska foilingundret”.
Se inslaget med professor Kuttenkeuler från Hamnens Elbåtsmässa!