Inget race utan segel – vad behövs för dukar till ett Gotland Runt?

Kevlar, laminat, svart duk, prassel, rulle eller inte rulle? Det är mycket att ta ställning till när nya segel ska införskaffas. Vi tog hjälp av Fredrik Wåhlberg på Boding för att utrusta Svenska Sjös Elan 310 för såväl kapp- som semestersegling.

Vi på Skippo pratar ofta om svårigheten med att lyckas med allt när en båt ska byggas. Kompromisser är oundvikliga antingen på det ena eller det andra hållet.

Regeln för segel är mer eller mindre densamma. Men det går ändå att komma relativt nära de bästa av båda världar. Det menar Fredrik Wåhlberg på Boding Segel.

– I och med att ni behövt alla segel nya så har vi gjort en ganska så stor grunduppsättning. Både rullfock och stor är sydda i kraftiga dukar av cruisinglaminat som gör att man får en mix av hållbarhet och formstabilitet. Då ska ni ändå kunna vara med och tävla på schyssta villkor, säger Fredrik Wåhlberg.

Men den som trodde att segelgarderoben slutade där trodde fel.

Förutom seglen som sitter på stag och mast utrustas båten även givetvis med flygande segel. I vårt fall föll valet på en knallgul spinnaker modell stor.

– Och sen har vi lyxat till det med en stor gennaker för undanvinden, säger Fredrik och fortsätter:

Sen var det det där med Code..

– Ni kommer också att ha med er en Code Zero för när det är branta eller lätta öppna bogar då focken känns lite liten.

Men vad är egentligen en Code?

– Man kan likna den vid en stor lättvindsgenua som används eftersom båten har fock vilket kan kännas lite litet när man faller av ifrån kryss. Då gör man ett segel som hissas framför förstaget men som har samma utformning som en genua.

Nu frågar sig säkert många: ”Skulle inte båten utrustas med segel för vanligt folk och de som gillar att semestersegla?”

Mycket riktigt.

Just Code Zero har fått ett rykte som något till för racing men det är om möjligt än mer användbart och populärt som ett renodlat cruisingsegel. Det ger nämligen fler tillfällen att segla när vindarna är lite för lätta och då motorn förtjänar att vila. Därtill är det med sin rulle väldigt lätthanterligt.