Därför bröt Skippo-båten Gotland Runt

Drömmen om Gotland Runt fick ett abrupt slut för Skippos besättning ombord på Groundbreaker. Men vad hände egentligen? Vi har felsökt och kommit fram till såväl roten till problemen som eventuella lösningar.

Gorundbreaker är i hamn, besättningen har torkat och det är dags att utreda vad som gick fel. Morgonen efter att Elan 310:an haltat in i Sandhamn välkomnar vi vår båtmeck och expert Per Ingberg från Svenska Sjö Båtförsäkringar.

Det tar inte lång tid innan såväl han som undertecknad kan konstatera vad som gick fel och vad som hade kunnat förebygga de allehanda haverier som vi råkade ut för.

Roten till våra problem – tidsbrist.

Men innan vi släpper in Per så kan en redogörelse för vad som fick besättningar att bryta vara på sin plats.

Total kortslutning i navigationsutrustningen

Efter en hård kryss upp mot Svenska Högarna var det äntligen dags att falla av mot en öppnare bog och sätta kurs mot Gotska Sandön och därefter Fårö. Men det var också kort därpå den avgörande faktorn till att vi avbröt racet uppstod.

Plotter, vind- och logginstrument, lampan i kompassen, VHF och AIS slutade alla att fungera samtidigt.

Serie: Drömmen om Gotland Runt

Det kan argumenteras för att man bör vara beredd på en händelse som detta men i kombination med ett redan trasigt bomuthal och en vinsch som börjat släppa rufftaket blev nederlagen ett för mycket.

En lärdom för många

Man kan därför osökt fråga sig om det är en omöjlig uppgift att göra ett Gotland Runt i vad som är en konventionell semesterseglarbåt? Måste man vara miljonär och plöja ner otaliga tusenlappar i att förbereda båten?

Alls icke!

Men det gäller att ha koll på sina system och att stresstesta båten för alla förhållanden som kan komma. Stresstester och kontroller som Groundbreaker aldrig hann gå igenom.

Det blev ganska snabbt tydligt att de översköljande vågorna på kryssen upp till Svenska Högarna blev för mycket för kablaget under luckgaraget. Tillslut gjorde snabbsäkringarna sitt jobb och slog ifrån strömmen.