Åskväder på sjön – så rider du ut stormen

Blixtrar och dunder! Ute till sjöss kan en mysig åskskur bli en riktig skräckupplevelse. Men finns det fog för oron och hur förbereder man båten på bästa vis? Vi går igenom vad du behöver veta när åskvädret närmar sig.

Åskoväder rullar in mot Hanö i Blekinge i skärgård.

Risken att en blixt skulle slå ner i båten är ofta försvinnande liten, det är emellertid en klen tröst när man sitter där i ruff eller sittbrunn medan knallarna kommer närmre och närmre.

Men det finns ett och annat man kan göra för att säkra båt och besättning när ovädret tornar upp sig framför stäven.

Den första och kanske mest självklara åtgärden att vidta är en som till ledes brukar basuneras ut: Kolla vädret innan avfärd, finns det risk för åska är det klokt att hålla sig hemma och låta båten ligga i hamn.

Ovanligt med åsknedslag – vi frågar experten

Per Ingberg, skadechef på Svenska Sjö Båtförsäkringar, har under sina många år som skadereglerare bara stött på två fall där en båt drabbats av blixtnedslag under gång. Båda gångerna har det gått bra för besättningen.

– Det är inte speciellt ofta det händer när folk när båtägarna använder båten. Den ena gången jag haft med ett sådant ärende att göra var det en segelbåt där blixten ner i masten. Masten höll men loggivare gick i 1 000 bitar och båten började ta in vatten, säger Per och fortsätter.

– Den andra gången var det ombord på en motorbåt och då slog urladdningen ut motorernas styrenheter.

Majoriteten av skadorna han sett i samband med blixt- och åskväder har med andra ord skett medan båtar ligger i hamn.

Enkla åtgärder för att skydda båten mot blixtskador

I hamnar och marinor finns det en sak framför alla andra som orsakar stora skador på båtar i samband med åskväder.

Landström.

Per Inberg vill därför slå ett slag för att koppla ur strömförsörjningen från land när båten inte ska nyttjas.

– Egentligen finns det ingen anledning att ligga på landström hela tiden. Är man inte ombord så kanske det räcker att ladda någon dag i veckan. Skulle blixten slå ner blir båten den sista förbrukaren och då slås ofta båtens landströmsanläggning ut eller ännu värre motorns styrenhet, säger Per Ingberg.