Hallberg-Rassy 50 – första intrycken från testen
Knappsegling. Nej, du läser inte fel. Det är just själva knappseglingen som är en av de stora grejerna med nya Hallberg-Rassy 50. Men Hamnens Claes Olivecrona bjuder på mer än så i väntan på att testen publiceras.
Bli medlem i Skippo Plus, se testen av Hallberg-Rassy 50 samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!
Knappsegling säger du?
– Ja, det är ett Hallberg-Rassys eget (patenterade!) uttryck och innebär, enkelt förklarat, att all skotning, hissning av segel – ja kort sagt allt som kräver kraft – sköts med enkla knapptryckningar.
Vilket spar ryggen och humöret också kanske?
– Ja, men framför allt blir det möjligt att hantera en bjässe som Hallberg-Rassy 50 på bara en eller två personer. Samtidigt är det ett sätt att få burgna köpare att betala ännu mer.
Hände det något speciellt under testseglingarna?
– Nej, inget dramatiskt och kanske är det det som är grejen med den här båten. Det blåste som f… och sjön var riktigt grov men med en båt på över 20 ton ska det mycket till innan det bjuds på någon vidare dramatik. Fast det är klart – Sten Hægers mössa blåste ju överbord.
Och då menar du kappseglaren och västkustsonen Sten Hæger?
– Ja, en mycket kunnig man som är knivskarp i sina analyser av vad nya segelbåtar går för och som är en bra hjälp vid båttester.
Se också:
Test av Hallberg-Rassy 412 – en snabbseglare?
75 år – historien om Hallberg-Rassy!
Så nu får vi en analys av vad nya Hallberg-Rassy 50 går för, hur den står sig mot konkurrenterna, för- och nackdelar, svagheter, styrkor samt om den är värd att satsa på?
– Nej, inte nu. Det spar vi till den filmade testen som publiceras inom kort.
Men något kan vi väl få redan nu?
– Jag kan säga att Hallberg-Rassy har tagit ett dramatiskt steg när det gäller inredningssnickerierna genom att köra med ljus ek istället för teak – med allt vad det gör för rymdkänsla och ljus inne i båten. Ett stort steg i varvets historia tycker jag. Jag kan också säga att den är smidigare att hantera än vad man kan tro.
Det verkar finnas en hel del att rapportera efter testseglingen.
– Om! avslutar Claes Olivecrona.