Ecopar – bränslet som går att dricka
Luktfritt, 90 procent renare än traditionellt dieselbränsle och ofarligt för miljön. Dessutom fungerar Ecopars syntetiska dieseldrivmedel till alla slags dieselmotorer. Så vad är haken?
Nej, att dricka detta miljöbränsle är ingenting som rekommenderas. Men faktum är att säljare av det helsvenska miljöbränslet Ecopar har tagit sig en klunk bara för att bevisa att det går.
Det nya bränslet har också testats av Chalmers Tekniska Högskola såväl som Luleå tekniska universitet och resultatet när det gäller miljöaspekten är slående.
Ecopar är fritt från polyaromater såväl som svavel. Vidare är halten av aromatiska kolväten och tunga naftener mindre än en volymprocent. Avgaserna blir därför betydligt renare än avgaser från konventionell dieselolja.
Hemligheten ligger i att bränslet utvinns ur naturgas med en ganska dyr och komplicerad process. Däri ligger också förklaringen till att Ecopar inte kommer att slå ut försäljningen av vanlig diesel.
25 procent dyrare
Grovt räknat är Ecopar ungefär 25 procent dyrare än vanlig diesel. Ej heller finns det kapacitet att täcka hela behovet så att den traditionella dieseloljan helt skulle kunna ersättas.
– Vi levererar vårt bränsle till hela landet och vänder oss än så länge främst till kunder som behöver vårt rena bränsle för arbetsmiljöns skull, säger Johannes Nilsson på Ecopar.
Han fortsätter:
– Sedan är vårt drivmedel mycket tåligt och klarar såväl långa lagringstider som låga temperaturer, ända ner till minus 40 grader. Därför är det väldigt lämpligt som bränsle till reservkraftverk till sjukhus och datahallar för att nämna ett par exempel, säger han.
Däremot tror Johannes Nilsson inte att Ecopar blir någon jättesäljare hos båtfolket.
Helt luktfritt
– Med tanke på att det är lite dyrare än den traditionella dieseln så kan det bli svårt att sälja Ecopar till stora och bränsleslukande motorbåtar. Däremot är det tänkbart att man vill tanka båtar som är mindre törstiga med vårt Ecopar. Speciellt som det är luktfritt och fungerar till alla typer av dieselmotorer, säger han.
– Just nu håller vi på att förhandla med båtmackar på Dalarö och Ljusterö, så får vi se hur det tas emot av fritidsbåtfolket, avslutar Johannes Nilsson.