Skippo testar

Axopar 37 XC – vänder upp och ned på hyttbåtskonceptet

Den som tycker att hyttbåtar ska se ut som de alltid gjort kan sluta läsa här. Övriga – spana in testen av Axopar 37 XC!

Hyttbåtar av modell större ska vara breda, höga, bastanta, dyra och ha trätunna inredningar som luktar teak. Så har det alltid varit och det finns ingen anledning att ändra på det. Punkt.

Dags att tänka om!

Eller så är det hög tid att tänka annorlunda. Att försöka spara lite vikt, kostnader och hitta en balans mellan att vara kostnadseffektiv inom rimliga gränser.

I fallet med nya Axopar 37 XC är det alldeles uppenbart det senare som har varit målet och nog tycker vi att båten håller sig på rätt sida gränsen. Att den trots allt lutar mer åt sober och minimalistisk snarare än lågbudget.

Låg på flera sätt

Speciellt frestande är den låga profilen, den låga tyngdpunkten och det låga priset där Axopar 37 XC sina 37 fot till trots är hela två miljoner kronor billigare än sin kända konkurrent på blott 32 fot. Bara en sådan sak.

Men till detta kommer också köregenskaper som imponerar. Må vara att dess något plastiga inredning är lite som en resonanslåda som låter höra av sig i form av skrammel när havet är som mest upprört. Sjöegenskaperna för det likväl inget fel på. Snarare tvärt om då det slanka, stegade, sylvassa och evighetslånga skrovet bäddar för en högst odramatisk färd i alla lägen.

En Axopar helt utan onödigheter

Frågan är ändå om det inte är inredningen som får oss att studsa högst. En inredning som präglas av befriande enkla men likväl funktionella lösningar samt ett minimum av lull-lull och onödiga utsvävningar. Och visst – nog hade en del kunnat göras annorlunda men återigen – till vilket pris.

Se testen när denna 11,5 meter långa båt briljerar med sin acceleration, sitt fina gångläge och potensen i sina 700 hästkrafrter (2 x Mercury V10 på 350 hk vardera). Och se för all del – se när vi botaniserar bland måsvingar, skjutdörrar, vändbara säten, unika passager och allt annat som får Axopar 37 XC att verkligen sticka ut från mängden.

52,5 friska knop!

Med en 2 x Mercury V10 350 hk där bak kommer vi som mest upp i 52,5 knop utan att någon sin behöva stångas med något som ens påminner om en planingströskel. Anmärkningsvärt är också att förbrukningen stannar på 2,9 liter per sjömil i hela fartregistret från 25–35 knop.

Häng med!