Se hur en sjunken båt bärgas – ”Vanligare än man tror”
Att ögonstenen sjunker är nog många båtägares värsta mardröm. I helgen blev det verklighet för Stefans klassiska träbåt. Vi fick följa med Svenska Sjö och deras specialister på bärgningen.
Om olyckan är framme går det ofta fort. På fredagen sjösatte Stefan sin träbåt och tidigt på måndagsmorgonen fick han ett samtal om att den var under ytan.
– Vi är här för att konstatera vad som har skett och se hur bärgningen går till. Men framförallt vill vi ta reda på orsaken till att båten sjönk, säger Per Ingberg, skadechef på Svenska Sjö.
Båten hade legat på land över vintern men några jobb som skulle föranleda att båten sjönk hade han inte gjort.
– Jag har haft den länge och har blivit observant, speciellt eftersom att det är en träbåt. Man vill ju vara så säker som möjligt men man vet ju aldrig, det är ju som sagt en träbåt, säger Stefan.
Men vad är den vanligaste orsaken till att båtar sjunker? Vi ställer frågan till Svenska Sjös specialist på båtskador – Niklas Eriksson.
– Mindre båtar lägger sig oftast med aktern utåt. När det då kommer vågor som sköljer över får pumpen jobba. När batteriet efter ett tag tar slut sjunker båtarna.
Olika orsaker från båttyp till båttyp
Majoriteten av de båtar som råkar ut för så kallade sjunkskador är styrpulpetare. Men när det gäller samma typ av skada fast kort efter sjösättning är det träbåtarna som är klart överrepresenterade.
– Just träbåtar ska ju täta sig när de går i vattnet.Oftast så går de på en flottör som ser till att pumparna går igång när de behöver. Men saker kan gå fel, strömmen kan gå, en bordgenomföring kan vara trasig, eller så slutar pumpen fungera, säger Niklas Eriksson.
Så fort en träbåt tagit in så pass mycket vatten att vattenlinjen hamnat under spanten så går det fort. Då börjar sjövattnet sippra in i bordläggningen som normalt sett står ovanför ytan och vattnet rinner på bra mycket snabbare. Så pass snabbt att det ofta är för sent när det väl upptäcks.
Så går en bärgning till
I fallet med Stefans båt var det klart fördelaktigt att bärga med så kallade flytsäckar. När båten kommit tillräckligt högt upp sänker man också ner länspumpar som tömmer båten på det invändiga vattnet. Väl uppe så kan man undersöka vad som gjorde att båten sjönk.
– Ofta när det gäller träbåtar konstaterar att de inte har något läckage när de väl bärgats upp till ytan eftersom båten tätats när den varit under vattenytan, säger Niklas Eriksson.
Hur båten bäst bärgas varierar från fall till fall men ofta är lyftsäckarna att föredra.
–Det går då att styra bärgningen utan att ta i mer på ett eller ett annat ställe. Lyftningen av Stefans båt är fördelad över flera punkter. Fördelen med detta är att luften i säckarna och båten jobbar ihop vilket förhindrar slitskador.
Läs även:
Experten tipsar – så repareras en segelbåt som gått på grund
Båtliv på Vänern – första intrycken från upptäcktsresan
Vad händer sedan?
När båten väl är uppe tar tar Svenska Sjös skadereglerare över. Per Ingberg, skadechef och kunnig inom området berättar om hur processen går till:
– Det första vi gör är att försöka konstatera felorsaken.Utifrån den får vi titta på försäkringen och våra villkor för att bedöma vad som går att ersätta. Behöver båten bogseras kallar vi hit en resurs som bogserar båten till varv eller närmsta servicekaj där det så snart som möjligt inleds en restvärdesräddning. Under en sådan tittar vi på det som ibland kallas för båtens hjärta, eller den enskilt dyraste saken i båten, vilket oftast är motorn. Den vill vi isåfall rädda först så att den är funktionell inför framtiden.
Ofta finns mycket annat som kan vara av värde i båten, hur gör man med det?
– Gällande inventarier och personlig egendom i båten får vi fatta ett beslut tillsammans med båtägaren. I samråd bestämmer vi vad båtägaren kan göra själv och om man vill ta in ett annat företag som hjälper till. Men det är beslut som får vänta tills dess att båten är uppe, säger Per Ingberg.