Säljes: 28 meter livs levande marinhistoria

Då och då händer det att Skippo snubblar över en säljes-annons som är är något alldeles extra. Detta är ett sådant tillfälle. Vi zoomar in Minsveparen M 21 från 1941.

Minsveparen-M21-inledning
Minsveparen M 21, en del av Sveriges marina historia, är nu till salu.

Inredd och klar för bekvämt semesterboende – det må vara. Men i grunden är det mesta sig likt från tider då skärgården inte bara var en idyll. Eller som ägarna Christer Lindén och Merete Lind uttrycker det.

– Hon uppfyller fortfarande kraven för örlogsfartyg. På den punkten har vi varit väldigt noggranna. Ett mer potent flytetyg är svårt att tänka sig. Vi kan när som helst kasta loss för en tur till Gotland i kuling även om det kan bli obekvämt.

För att det blir slingrigt med det långa och smala skrovet?

– Exakt. Hon kan rulla något så förbaskat. Ibland 50 grader åt varje håll, eller ned till relingen om man så vill, om havet är riktigt upprört. Men hon har aldrig havererat. Det brukar vara besättningen som viker sig, säger Christer.

Han fortsätter:

Idag är detta en bekväm bobåt med hög standard ombord samtidigt som hon är grundgående, bränslesnål och kan hanteras med enkelhet på två personer vilket gör henne till en fantastisk plattform att utforska kuster med, alternativt bedriva kommersiell verksamhet från.

Och hon är till salu?

– Ja, vi har haft henne i 17 år och gjort allt man kan tänka sig – Göta kanal, Åland, Kökar, hela svenska kusten från Öregrund till Göteborg. M 21 levererades till flottan den 12 juni 1941 och utrangerades den 28 augusti 2007 efter 66 år och 77 dagars tjänstgöring vid örlogsflottan.

– Det är faktiskt ett världsrekord. Jag och Merete har ju varit måna om att hålla henne i form och skick.

Noggrann dokumentation

Mycket information om fartyget och löpande om vilka arbeten som gjorts samt äventyr till sjöss finns på fartygets facebooksida Minsveparen M 21. Hon är nu klassad som fritidsmotorfartyg.

Minsveparen M 21 – historien i stora drag:

  • Levererades till flottan den 12 juni 1941.
  • Användes först som minsvepare och sedan som röjdykarfartyg från 1970-talet.
  • Var med när U137 gick på grund i Gåsefjärden 1981.
  • Ombyggd till skolfartyg 1995 och användes sedan för navigationsutbildning.
  • Utrangerades den 28 augusti 2007 efter 66 år och 77 dagars tjänstgöring vid örlogsflottan.
  • K-märktes av Sjöhistoriska Museet våren 2019.
  • Privatägs idag av Christer Lindén som döpte om henne till Minsveparen M 21 – Saga med hemmahamn Stockholm, tidigare vinterhamn Fyrisån, Uppsala. Numera Gålöbasen.
  • Ingår i Veteranflottiljen och är nu till salu.

Se annonsen här!