Mantaray M25 – äntligen redo för produktion och försäljning

Vägen har varit lång och krokig och det tog mer än två decennier från idé till färdig båt. Men nu är bärplansbåten Mantaray klar för provkörning och försäljning och därtill till ett förhållandevis lågt (nåja) pris på strax under en miljon.

Mantaray-M25-Inledning
Mantaray går sin egen väg i foilingtekniken och har på så sätt lyckats pressa priset.

Ett pressat kampanjpris. Det är halva förklaringen till det förhållandevis låga priset. Men så har också teamet bakom Mantaray M25 funnit att en bärplanande båt inte nödvändigtvis måste vara eldriven. Vidare är båten båten byggd i traditionella material utan minsta inblandning av kolfiber eller liknande fördyrande tillsatser eller metoder.

Sparar upp till 70 procent

Allt sammantaget hoppas man att detta gör båten aktuell för betydligt fler köpare, utan att man för den skull tummar för mycket på klimatvinsterna. Enligt beräkningarna ska utsläppen av koldioxid kapas med upp till 70 procent i en rak jämförelse med en traditionell planande båt i jämförbar storlek.

Bak på båten sitter sålunda en Mercury på i sammanhanget högst måttliga 100 hästkrafter. Och det räcker för att knuffa upp ekipaget på bärplanen med hela sju personer ombord. Väl i foilingläge ska den kunna pinna på i upp emot 35 knop. En bekväm marschfart hittar man i trakterna kring 25-30 knop, där förbrukningen stannar på svårslagna 0,4 liter per sjömil.

Till skillnad från andra bärplanande båtar där Candela är det kändaste exemplet så bygger Mantarays foilingteknik på en rakt igenom mekanisk lösning.

Mantaray M25 går rakt upp på Skippos lista över ”båtar att testa asap”.