Ground Breaker är sjösatt – drömmen om Gotland Runt tar form!
Vägen för Elan 310:an som ska ta Skippos besättning runt Gotland har varit lång, brokig och förtjänar sin egen berättelse. Men när vi nu sjösätter Ground Breaker råder det inga tvivel om att drömmen om Gotland Runt verkligen börjar ta form!
Båtliv är underbart på många sätt och vis men en sak ska man ha klart för sig – det går sällan precis som man tänkt sig. Något vi blev smärtsamt varse om efter en lång dag med fix inför Gotland Runt.
Med knappa två veckor till starten av Archipelago Race som ska ta stora delar av de deltagande i Gotland Runt till startlinjen utanför Sandhamn – oss själva inkluderade – var båten fortfarande inte i vattnet.
I arla morgonstund hoppar Skeppar-Alice därför in i bilen och kör till Svinninge Marina där båten legat de senaste veckorna inväntandes att de sista detaljerna ska falla på plats.
En lång dag…
Strax efter klockan åtta går båten i och med tanke på dess historia med såväl grundstötning som svårlagat skrov var både hon själv och samtliga på Plastskador och Montage ivriga ner i båten för att leta efter läckor.
Men Elan 310:an Ground Breaker höll tätt – nog måste lite Göteborgshumor få finnas in när det var GKSS som körde upp båten på grund!
Vid lunchtid ersattes Alice av undertecknad som tillsammans med Oskar gett sig ut till Åkersbergatrakten för att se över rigg tillsammans med Niklas och teamet på Doghouse Marine.
Och vilken ynnest att få hjälp av sådana experter.
Efter en snabb inventering visade det sig att det mesta behövde bytas eller åtminstone kompletteras i form av löpande rigg och allt vad manöverlinor heter. Därtill var förstagsprofilen i så pass dåligt skick att den bara var att kassera.
– Jag ska nog kunna trolla fram något, sade Niklas lugnt med ett leende på läpparna.
Sagt och gjort, efter att vi själva servat vinschar dök han upp där med en splitterny rulle och profil, redo för montering.
…som blev längre…
Vid niosnåret blev det äntligen dags att slänga upp masten, något som tack vare gänget på Doghouse Marine gick som smort. Men att få upp masten är en sak. Därefter ska allt fungera, då menar vi fall, manöverlinor, lanternor – ja, you name it.
Tampar splitsades, skot drogs, segel hissades och tillslut, vid klockan 01.00, efter en lång, lång dag var det äntligen dags att ge sig ut för en nattsegling.
…och fick ett abrupt slut
Motorn går igång och vi glider sakteliga ut från bryggan, redo att möta Trälhavet och sedan segla ut i skärgården.
Trodde vi.
Knappa 25 meter ut hostar motorn till, tappar varv och dör.
Som Mulle Meck sade:
”Soppatorsk, bara att vända hem.”
Men inte låter vi detta sätta tonen för resten av vår resa. På lördagen var vi där igen för att rensa tank och göra ett nytt försök. Men mer om det i nästa inlägg i denna loggbok vi nu kommer att föra inför Gotland Runt.