Första bilderna på Polisens nya högfartsbåt – sätts på prov i 85 knop
Svindlande snabb men samtidigt säker och med särdeles låg bränsleförbrukning. Sjöpolisens senaste vapen heter Zulu 37C och levererar prestandasiffror vi på Skippo inte tidigare sett.
När Skippo i våras fick ta del av de första renderingarna av sjöpolisens Zulu 37C, en båt byggd för skyhög prestanda i tuffa förhållanden, var intresset stort. Nu har det första skrovet körts i 2 000 sjömil. Här ovan kan ni se första bilderna när Zulu testar båten vid Grönskär utanför Sandhamn i Stockholms skärgård.
Bränsleförbrukningen kan jämföras med en ”liten” hyttbåt
Toppfart i all ära men än mer intressant är faktiskt den låga förbrukningen. Zulu 37C går som snålast i 40 knop och en lustig jämförelse är att många hyttbåtar som vi på Skippo testat, i segmentet kring åtta meter med cirka 300 hästkrafter, drar lika mycket i samma fart.
Det bisarra är att Zulu 37C väger över 5 500 kg med allt bränsle och utrustning såsom aircondition, microvågsugn, gummiupphängd hytt med mera, och att den har hejdlöst många fler hästkrafter i jämförelse med gemene snabbgående hyttbåt.
Låt oss återkomma till förbrukningssiffror och prestanda längre ner i texten.
Hur har man då lyckats med detta?
Utan att ha alla fakta på bordet är det såklart väldigt svårt att i detalj förklara hur man lyckas åka både snabbt, snålt och bekvämt. Ofta måste man ju välja en eller två av dessa tre.
Men nyckeln lär ligga i en särdeles lyckad kombination av många parametrar, där såklart hydrodynamik är en avgörande del. Men också att Zulu lagt ovanligt mycket krut på aerodynamik och testkörning.
Andra har också läst:
Polisbåten klarar de värsta av svallvågor i hög fart
Från vad vi kunnat se klarar Zulu 37C att forcera de värsta svallvågor som de största passagerarfärjorna i Stockholms skärgård kan uppbringa. Dessutom i häpnadsväckande hög fart och utan dramatik, något som lär komma väl till pass när polisen rycker ut på de tätt trafikerade och upprörda vattnen i Stockholms innerskärgård.
Det som verkar speciellt är att skrovet inte gräver ner sig i svallvågorna för att sedan studsa upp över dem, något som ofta resulterar i okontrollerade luftturer och hårda landningar. Istället skär skrovet genom vågorna med bibehållen anfallsvinkel, utan dramatik och utan att stanna upp särskilt mycket. Farten bibehålls på ett imponerande sätt och det gör i sin tur också att landningarna blir mjuka.
Komfort och fart är en sak att lyckas med. Men hur man därtill får ner bränsleförbrukningen till häpnadsväckande låga nivåer är ett kapitel för sig. Ett kapitel vi hoppas få återkomma till och kunna gå in mer på i en test framöver. Det här är vet vi iallafall såhär långt:
Båtens långa räckvidd i hög fart ger polisen nya möjligheter
På polisens Zulu 37C hänger ett trippelmontage av Mercurys V10 400R. De ger en marschfart på 40 knop och bränsleförbrukningen ligger på bara 2,2-2,3 liter per sjömil, vilket ger en teoretisk räckvidd på cirka 450 sjömil. Det är här jämförelsen med de små hyttbåtarna vi testat kommer in. De drar ofta ungefär lika mycket i nämnda fart.
Såklart är det en lite orättvist jämförelse då en mindre båt med säg 300-400 hästkrafter går nära sitt toppvarv i de här farterna, medan Zulun lurkar fram i låg marschfart. Men ändå. Det sätter Zuluns siffror i lite perspektiv.
Låg förbrukning i hög fart
Ökar farten till 50 knop så stiger förbrukningen till 2,5 liter och för den som har bråttom och tvingas ligga i 60 knop är även där siffrorna, i sammanhanget, otroligt låga med 2,8-2,9 liter per sjömil.
En lite mer rimlig och konkret jämförelse kan göras med modellen Arronet 30 Surprise med 2×300 hk. En båt som Skippo nyligen testat, lovordat och som dessutom finns med i Sjöpolisens flotta. Där såg vi en förbrukning på 3,5 liter per i sjömil i 45 knop.
Vill man sedan sätta förbrukningen i perspektivet distans, snarare än mot en annan båt, kan det sägas att en enkel tur mellan Sandhamn och Visby i Zulu 37C skulle förbruka i runda slängar 230 liter bensin i en marschfart på 40 knop.
Väljer man att gå ner i motorstorlek till ett dubbelmontage med samma motorer kan man räkna med en ännu lägre förbrukning på mellan 1,7 och 1,8 liter per sjömil i 40 knop. Men fortfarande kunna ha en toppfart på omkring 74-75 knop.
Med allt detta sagt är det alltså ingen duvunge som Sjöpolisen kommer att lägga till sin arsenal. Men då kanske du frågar dig:
Vad ska då detta vara bra för?
Båtens höga marschfart och låga bränsleförbrukning ger lång räckvidd och gör det möjligt för polisen att operera i ett mycket större område än tidigare. Att Zulun kan hanteras av bara två personer ska göra den ytterligare kostnadseffektiv jämfört med sina större syskon i polisflottan, som både kräver större besättning och som drar mycket mer bränsle.
Därtill finns flera finesser ombord som ska säkerställa en behaglig arbetsmiljö. Bland dessa hittar vi den gummiupphängda hytten för att dämpa ljud, en ballastank i stäven som på racingbåtsmanér kan fyllas med vatten och göra färd i hård motsjö mer kontrollerad och bekväm.
Zulu 37C flyger under radarn
Det märks som nämnts att Zulu Marine lagt stor vikt vid att effektivisera aerodynamiken. Borta är lodräta ytor, utstickande designelement och andra attiraljer som kan dra ner prestandan. Detta gör också att båten får lite ”stealth-känsla” och att den kanske trots allt kan flyga åtminstone lite under radarn likt en civil polisbil.