Båtmärkning – så blir livet lättare för alla båtklubbar
Nu är det möjligt att få all information om alla båtar i en båtklubb via en app. Det förenklar inte minst allt arbete kring upptagningen. Se videon!
Vem äger båten, eller var ska slinget sitta? Många båtklubbar upplever ett behov av mer struktur och ordning vid arbetet på hamnplan.
– Det är många båtar och båtägare och det ställs höga krav på alla som utför ett arbete på båtklubben, inte minst vid sjösättning och upptagning. Svenska Sjö strävar efter att underlätta för båtägare och båtklubbar och har därför utvecklat ett digitalt system för uppmärkning av båtar och tillbehör, säger Per Nikolausson, vd för Svenska Sjö.
Hamnens samarbetspartner Svenska Sjö Båtförsäkringar går alltså i bräschen och erbjuder sina kunder ett smart QR-system.
Enklare att skapa kontakt med båtägare
– Båtmärkningen bygger på att QR-klistermärken sätts på båtar, båtvagnar och ställningar och allt annat man behöver ha bra koll på. När man “blippar” QR-koden med en mobiltelefon så hamnar man på båtens egna webbsida och får all information om vem som äger och vilken båt prylarna tillhör. Det är verkligen smidigt, säger Per Nikolausson och fortsätter:
– Hur funkar det då med integriteten? Jo, man kan välja men som ska kunna se vad. Vissa delar är bara för båtägaren, vissa bara för klubbens funktionärer. En rolig sak med detta är att det är enklare än någonsin att kontakta båtägaren. Till exempel kan en förbipasserande sända ett meddelande till båtägaren. Typ “Dina fendrar håller på att lossna” eller “Jag är intresserad av att köpa din båt”. Det smarta med denna funktion är att båtägarens namn inte visas utan Blippa-systemet tar hand om att skicka meddelandet vidare till ägaren.
Båtklubben sparar tid och skapar ordning
I grunden kanske det är mest det praktiska från båtklubbens synvinkel som ger det största värdet.
På båtens sida finns till exempel information om vem som äger en båt, bilder som visar var slingen ska sitta vid upptagning och på vilka stöttor som hör till båten, med mera.
Appen tillåter också andra funktioner såsom att lägga in all service som utförs. På så vis samlar man båtens underhållshistorik över tid.
Blippa och få rabatt vid sjömacken
Blippas klubbfunktion gör det enkelt för exempelvis båtmackar att ge medlemmarna olika former av rabatter.
En QR-kod sätts då vid kassan som medlemmen blippar. Om inloggningen visar att personen är giltig medlem i klubben visas mackens rabatterbjudande i telefonen. Detta visas för kassapersonalen.
Bättre båtvaktning
Blippas funktion för “Rondering via QR-kod” fungerar så att skyltar/ klistermärken med QR-koder sätts upp på de platser klubbens natt- vakter skall kontrollera. Nattvakten blippar QR-koden och bekräftar att kontroll har skett. Ronderingen kan ställas in så att den måste ske under vissa tidsintervall. Man kan även ange att den skall vara GPS-låst, det vill säga att nattvakten måste befinna sig fysiskt inom typ 20 meters radie för att kunna blippa märket.
Grindöppningsfunktionen fungerar på grindar som man kan “ringa till”. En QR-skylt monteras vid grinden. Om personen som blippar QR-koden är behörig ringer Blippa till grinden som då öppnas. Om personen inte är behörig kan denne ansöka om åtkomst. En administratör får då ett meddelande och kan tilldela behörighet under en viss tid.
All grindöppning loggas av säkerhetsskäl. Stöd finns för BankID, epost-inloggning, SMS, Google- och Microsoftinloggningar.
Framtiden för båtägare
– Framöver kommer även service-företag att kunna lägga in sina egna servicedokument i appen. En online-loggbok där man kan lägga upp bilder och dela på sociala medier. Man kan också skicka sin position till båtkompisar eller serviceföretag. Det är ett bra och kul verktyg som vi tycker att alla båtklubbar borde kika på, avslutar Per Nikolausson.
Se videon ovan där Näsbyvikens båtklubb berättar hur de jobbar med systemet och läs mer hos Svenska Sjö.