Lagoon
Om Lagoon
Aktuella modeller
Äldre modeller
Artiklar om Lagoon
Lagoon 40 – en pengamaskin?
Båtköp är ofta en pengaslukande aktivitet. Men Hamnen.se har nu ett kreativt snålförslag som får Ove att framstå som givmild och som...
Lagoon 39 - hög komfort på två skrov
Nya Lagoon 39 är fantastiskt rymlig och bekväm. Och står man ut med dubbla hamnavgifter och tröga stagvändningar är den svårslagen. Nej,...
Lagoon lägger till i Wasahamnen
Seglande flerskrovsbåtar förknippas ofta antingen med racing eller cruising på lata latituder. Örjan Berg på Oxelösund Båt & Motor tror även på...
Mer information
Om Lagoon
Lagoon var tidiga att lansera katamaraner som bekväma cruisers. De är otroligt mycket stabilare och rymligare än motsvarande kölbåtar. Krängningen är obefintlig även när det blåser ordentligt och de seglar bra på slör och halvvind men är inte lika spännande på kryss och generellt tröga i lättvindd. På utrymmesfronten finns det kojplatser i varje ände av skroven och ofta en toalett till alla fyra hytter. Detta är sannolikt huvudanledningen till att de gjort succé som charterbåtar. Men de har också blivit en favorit för långseglare som vill ha en båt att bo ombord på.
Historia
Lagoon grundades i Frankrike 1984 och har sedan dess vuxit till att bli den mest etablerade tillverkaren av katamaraner för cruising. Ursprungligen var företaget en del av Jeanneau Advanced Technologies, men blev senare en del av Beneteau Group, världens största båttillverkare. Lagoon är populära bland seglare världen över och de har haft återförsäljare i Sverige, men märket har aldrig riktigt fått fäste här då många upplever katamaraner av det här slaget som för stora i våra natur- och gästhamnar.
Design
Lagoon designar sina båtar för i första hand för att vara rymliga och bekväma med många hytter och en rejäl salong med stort kök och stor umgängesyta mellan skroven. Styrplatsen är ofta högt belägen. Båtarna är tunga och generellt rejäla men i mångt och mycket producerande på löpande band med material som glasfiber, polyester och plywood. Inga extravaganser alltså. Tanken är att de ska ge mycket båt för pengarna med förnuftig funktion snarare än lyx.