Shogun 50 – ny svensk kolfibercruiser

Rosättra båtvarv och far och son Södergren ger sig in i kolfibermatchen och bygger ett cruising-inriktat fartmonster i mångmiljonklassen. 

Shogun 50 sticker ut från mängden på många vis.

Och det är inte så konstigt.

För utgångspunkten ligger lite i den ytterst spektakulära Swan 50 som lanserades för ett antal år sen.

En svensk ägare av en Swan 50 insåg att han inte gillade att ständigt behöva ragga besättning och därtill utgå från ett ytterst begränsat antal gästhamnar på grund av båtens djupgående.

Fokus på shorthanded
Han ville ha en lika tuff och snabb båt men med bättre anpassning för shorthanded och med en mysigare inredning.

Kända båtkonstruktören Håkan Södergren och hans son Oscar Södergren anlitades för att ta fram en ny design och traditionsrika Linjett-byggarna på Rosättra båtvarv fick kontraktet för bygget – tillsammans med Vaxholm komposit som är experter på kolfiber.

Nu under pågående båtmässan Allt för sjön presenteras projektet för första gången.

– Jag har jobbat heltid med det här projektet i 1,5 år och det är otroligt kul för jag har verkligen fått lägga tid på att skapa en bra och speciell produkt. Vi har aldrig behövt ta några genvägar, utan fått möjlighet att designa varje funktion i detalj, säger Oscar Södergren när Hamnen.se träffar honom på båtmässan.

Påkostat i stort och smått
Det är ett otroligt påkostat projekt med en design som skiljer sig från mängden och med en byggteknik som få vågar eller har råd att satsa på.

Skrovet följer till exempel inte helt den moderna stereotypen med superbred och platt akter. Anledningen till att moderna kappseglingsbåtar satsar på det är för att få kraftfulla egenskaper på halvvind och öppnare bogar. Att cruisingbåtar tagit vara på den trenden är knappast för att få bättre prestanda, det handlar snarare om att skapa mer rymd invändigt, vilket sannolikt är ett starkt säljargument.

Se också när Hamnen.se kliver ombord på:
Swan 65 – finsk lyx för 27 miljoner kronor
J/99 – full fart med liten besättning!
Arcona 435 – en frestelse i stort och smått
Beneteau Oceanis 46.1 – rymd i främsta rummet

Shogun verkar ha satsat på mer allround prestanda med en slank akter och ett väldigt smalt skrov. Vikten är också otroligt låg med 7 800 kg. 

Det finns ett fast peke för Code-segel och en utdragbar del för undanvindssegel. Längs fören sitter två sprutlister som ser till att leda bort allt vatten som annars skulle spruta upp på däck, som på en Volvo Open 70. Förmodligen behövs de ännu mer på Shogun 50 då den har en kraftigt negativt vinklad stäv.

Masten långt akterut
Masten är placerad väldigt långt akterut, allt för att få ett rejält segelplan med stor förtriangel, vilket ger möjlighet att bära stora försegel.

– Vi vill ha mycket segelarea för att vara starka i lättvind och vi har en stor självslående fock, säger Oscar Södergren.

Specifikationen lutar helt klart åt att vara en lättvindsracer. 

Summa summarum blir det alltså stor segelyta, låg vikt och smalt skrov. Förhoppningsvis en härlig kombination – så länge det rätande momentet är tillräckligt.

100 % kolfiber
Båten är byggd i kolfiber från botten till toppen, sånär som på några trälister samt ett tre millimeter tunt teakdäck som sänks ner i en recess för att ligga i linje med relingen.

– Byggarna har verkligen gjort ett bra jobb, vi har hela tiden legat under målvikten med ett par hundra kilo och det är väldigt ovanligt under en sådan här process, säger Håkan Södergren.

Så långt låter Shogun 50 som en extrem kappseglingsbåt. Men faktum är att den ska vara en lika bra cruiser som racer. Och en stor del i det är att kölen går att hissa från 3,5 meter djup till 2 meter.

Bygget är långt gånget och båten ska sjösättas under sommaren.

Hamnen.se återkommer med fler bilder och mer information.

Shogun 50

Längd LOA: 15,22 m
Längd vattenlinje: 14,20 m
Bredd: 3,88 m
Djupgående: 3,5-2,00 m
Vikt: 7 800 kg
Storsegel: 75 kvm
Fock (självslående): 60 kvm
Gennaker: 230 kvm
Mer info: www.shogunyacht.se