Charmigast och tuffast i Sydney-Hobart
I 2016 års upplaga slog fem båtar den tidigare rekordhållaren Wild Oats XI banrekord från 2012. Men härligast förblir ändå prestationen av den minsta och äldsta båten i racet.
När 100-fotaren Perpetual Lloyal kapade fem timmar på banrekordet så slog flottans minsta men kanske ändå mest uppseendeväckande båt – Maluka of Kermandie – sitt eget rekord med fem timmar.
– Det enda av våra rekord som vi inte lyckades slå i år var toppfarten som står sig med 17,7 knop från 2014, säger Sean Langman.
I år lyckades 83 av 88 startande besättningar i Rolex Sydney Hobart med bedriften att ta sina båtar från Sydney till målet i Hobart. Maluka of Kermandie blev tredje långsammaste båt.
– För de flesta är målet att bara genomföra racet. Alla som klarar det är vinnare. Grundingrediensen för racet är ju själva resan, förberedelserna och kamratskapen, säger Sean Langman.
Han föddes på en båt i Sydney och segling verkar ha satt sig i hans blod.
Sean har nu genomfört sitt 26:e Sydney-Hobart.
Sedan 2006 har han seglat flottans minsta, mest klassiska och historierikaste båt. Hon är en 13 ton tung gaffelriggad 30-fotare från 1932.
Maluka under årets upplaga av racet.
Båten renoverades rejält 2006 och försågs bland annat med kolfibermast. Det sägs att det tog 15 000 mantimmar att få henne till det skick hon är idag.
Sean Langman verkar inte se charmen att segla moderna båtar med automatiska hjälpmedel.
Sean Langman driver flera varv i och kring Sydney men istället för att segla på sina uppdragsgivares kolfibermonster, som har chans att komma först över linjen, väljer han alltså att segla den minsta och långsammaste båten i fältet.
Här är några tidigare citat som tydligt förklarar varför:
”2005 så seglade jag 90-fotaren Nicorette med svängköl som jag kunde sköta bara genom att trycka på en knapp (båten som nu byggts om och gjorde comeback i år). Det är den mest avskyvärda båt jag seglat i hela mitt liv. Jag har egentligen inget emot att segla svängkölade – bara att segla med knappar. ”
Att segla Maluka är raka motsatsen.
”Maluka är i jämförelse ren glädje att segla. Den påminner mig om hur det var att segla när jag var barn.”
Maluka passerar Iron Pot Lighthouse under Sydney-Hobart 2014. Foto: Carlo Borlenghi/Rolex.
År 2012 var hans 18-årige son skeppare ombord och hans 24-årige dotter deltog för första gången.
– Det var tufft med flera dagar kryss i hård vind. Både jag och pappa fick upp kycklingen lika snabbt som vi stoppade den i munnen första natten. Men syrran klarade sig hela vägen, sa 18-årige sonen Pete..
I år hade Maluka bara tre båtar bakom sig i mål. Omräknat blev placeringen 31.
Här kan ni läsa mer om Malukas historia.
Här följer sammanfattningarna av Rolex Sydney Hobart 2016: