Första flygbilderna på framtidens rekordslaktare!
Nu ligger alla världens oceankorsar-rekord i stor fara. Här är den mest extrema oceanklassade kappseglingsmaskin som världen skådat. Se videon när den visar sin styrka!
Av alla balla, ja rent av osannolikt häftiga och snabba farkoster, som Gitana-laget har skapat genom åren så är denna utan konkurrens den häftigaste.
Det här är det yttersta av det värsta man kan tänka sig när det gäller att segla snabbt över världshaven. Det som tidigare var en dröm har blivit verklighet – att kunna foila, alltså segla med bärplan, över haven. Det visar videon ovan.
Se också:
Nya enorma trimaranen ska slå solorekord över världshaven
Nytt otroligt rekord i ensamsegling runt jorden!
Legenden seglar runt jorden på 40 dygn med bara några få i besättningen!
Det blåser inte alls så mycket som man kanske kan tro när vi får se båten segla i videon ovan. Det sägs att vindstyrkan som rådde när videobilderna togs var mellan 12 och 16 knop och att båtfarten pendlade mellan 33 och 37 knop. Det bevisar alltså att den här 32 meter långa besten är vansinnigt snabb i relativt lätta vindar. Designern hävdar att den behöver 14 knops båtfart för att lyfta skroven ovan ytan.
Den stora frågan som återstår är hur den hanterar kuling och stora vågor. Förödelsen om något går fel då är stor. Toppfarten ligger säkert över 50 knop..! Gissningsvis hissar man upp bärplanen i hård vind – båten är designad för att kunna segla säkert och effektiva även med skroven i vattnet.
Se också:
Skippos kommenterar världens just nu häftigaste foilande båtar i Studio.
Maserati ska bli först att foila över Atlanten
Gitana-teamet har från första början fokuserat på att bygga båten för att foila. Tidigare har man byggt om befintliga trimaraner till att ”flyga” och då får man dras med en del kompromisser. Se till exempel den flygande MOD 70:an som också var revolutionerande men kanske inte optimal för uppgiften. I länken får vi också se hur Gitana utvecklade foils för kölbåtar.
Det mest otroliga av allt är att båten ska kunna seglas av bara en person och enligt designern ska det vara möjligt att tillryggalägga 900 sjömil på 24 timmar.