Beneteau Figaro III – storvarv bygger 50 kölbåtar med foils!

Medan de foilförsedda Imoca 60-båtarna i Vendée Globe flyger fram över Södra Oceanen så lanserar ett av världens största segelbåtsvarv sin mest spektakulära nyhet på länge.

I Frankrike är solosegling till havs populärt och en av de mest aktiva klasserna, som också har hårdast konkurrens, är Figaro. Båtarna seglas oftast på en eller två man och klassen är inkörsporten till bland annat Class 40 och Imoca 60.

Sedan år 2003 har man seglat en tålig snarare än snabb kölbåt med namnet Beneteau Figaro II. En rejält byggt båt med dubbla roder men i stort är den inte särskilt high-tech. Det har heller inte varit tanken. Båtarna är deplacerande och byggdes främst för att stå pall för det mesta som den franska atlantkusten kan prestera i form av vågor och vind.

Nu är det dags för en uppföljare – Beneteau Figaro III.

Föregångaren seglade väl, inte minst i hård vind, bland annat tack vare sin vattenballast. Därför känns det lite beklämmande att den största nyheten med uppföljaren är att just vattenballasten ersatts med foils med ungefär samma funktion som på Imoca 60-båtarna som nu seglar Vendée Globe.

Bilder som visar vad Beneteau Figaro II fått stå pall för genom åren.

Den välrenommerade designbyrån VPLP, som bland annat designat de snabbaste foilande båtarna i Vendée Globe, står bakom designen och man tycker ju att det borde borga för ett fantastiskt bygge.

I grunden är bygget inte särskilt upphetsande. Skrovet är en sandwichkonstruktion med glasfiber och polyester. Men på bilderna ser båten fantastiskt häftig ut. Vi gillar tanken med smalare och 40 cm djupare kölblad, bakåtflyttad mast, storsegel med fathead och ett långt peke. Som ni säkert räknat ut vid det här laget så är det, till skillnad från föregångaren, asymmetriska undanvindssegel som gäller.

Så långt många rätt alltså.

Men något som känns lite oroande är att man valt bort vattenballast och istället för att gå på svängköl valt foils.

– Tanken borde ju vara att foilen ska ge rätande moment i klass med vattenballast eller svängköl. Jag hoppas på att jag har fel men jag får inte ihop matematiken som borde stå bakom Beneteaus satsning på foils i den här typen av båt. Ser man till Imoca 60 så gör foilen skillnad, men det handlar bara om några få procent och bara i höga farter, säger Skippos tekniskt lagde bloggare Jimmy Hellberg.

Han fortsätter:

– Det krävs helt enkelt hög fart för att foils ska få bra effekt. Förmodligen farter som de här båtarna inte kan komma upp i, förutom möjligen i väldigt mycket vind och då bara i ett smalt fönster på öppna bogar. Men inte ens då kommer båten att lyfta på samma häftiga sätt som de nya Imoca 60 gör. I lätt vind skapar foils bara motstånd och på kryssen, oavsett vindstyrka, borde man ha bra mycket mer nytta av vattenballast och/eller svängköl.

– Det ser ju såklart jättehäftigt ut med foils och kanske är det tillräckligt som förklaring till att man går den vägen. Figaro är ju en entypsklass och så länge båtarna seglar i samma farter så gör det ju inte så mycket om det går långsamt på vissa bogar. Bara det ser ballt ut på bild och man på så vis lyckas fånga både publik och sponsorer, så kanske målet är nått?

Foilen på Beneteau Figaro III ser annorlunda ut än på Imoca 60. De sitter högre upp på skrovet och ”bladet” är riktat neråt istället för uppåt. Designern Vincent Lauriot-Prévost hävdar att det ger mindre motstånd och minskad avdift.

Beneteau ska bygga 50 båtar direkt. Första testerna kommer att äga rum sommaren 2017 och under 2019 kommer den nya Figaro-klassen att dra igång.

Beneteau Figaro III

Längd: 10,85 m
Längd skrov: 9,75 m
Längd vattenlinje: 9,00 m
Bredd: 3,40 m
Bredd vattenlinje: 2,40 m
Djupgående: 2,50 m
Vikt: 2 900 kg
Storsegel: 39,5 kvm
Fock: 30,5 kvm
Gennaker: 105 kvm
Svensk återförsäljare: www.yachtsale.se