111 fot kompromisslös kolfiber – här är Baltics nya värsting
En ny supermaxi har rullats ut ur Baltic byggskjul. Onekligen ett unikum och kanske det mest extrema som det finska varvet har konstruerat.
Med sina 111 fot från för- till akterstäv, kompletta kolfiberkonstruktion och bärplan för att maximera driften seglar nya supermaxi Raven från Baltic Yachts in i en helt egen kategori. Byggd för vad varvet kallar ”daysailing” men med en möjlighet att åta sig passager i höga farter och kanske försöka slå ett och ett annat rekord?
– Raven passar inte in i någon som helst kategori. Men om jag skulle bli tvungen att sätta henne i ett fack skulle det vara tillsammans med förstklassiga sportbilar. Båten är byggd för att skapa seglarglädje och ägaren är ute efter en utmaning i något som tidigare inte har gjorts, säger Garth Brewer, som projektleder bygget.
Viktbantning framför allt
I designprocessen har man på ett minst sagt okonventionellt sätt lyckats kombinera lyx med prestanda. Faktumet att viktbantningen fått kolfiberdetaljerna och stå ut (om ett skrov helt byggt i kolfiber nu kan kallas detalj) ses knappast som en nackdel.
Enligt varvet självt har man tagit viktbantningen till en helt ny nivå. All form av ljuddämpning har setts som överflödig och ägaren har fått finna sig i att det kommer väsnas en del när båten är under gång.
Men med det sagt är Raven fortfarande ett stycke lyxjakt.
Interiören, om än sparsam, har en modern anda där färg bytts ut mot rottingväv för att ge en ljus kontrast till all synlig kolfiber. Stommar till sittytor, bord och pentry är även det helt byggt i kolfiber.
Seglingsegenskaperna då?
Tack vare sina förväntade farter lär Raven generera så pass mycket skenbar vind att hon tros vara mer lik en katamaran än en konventionell enskrovsbåt. För att ha optimal trim i storseglet har man installerat en storskotsvagn som sträcker sig över hela båtens 7,4 meter i bredd.
– Projektet är utan tvekan en av de största utmaningarna vi någonsin åtagit oss, säger Henry Hawkings på Baltic Yachts.