Rekordsnabbt Mini Transat – David Raison vinner med extrem design
David Raison från franska Lorient vann ensamkappseglingen Mini Transat 6,50 och slog banrekordet med 20 minuter. Han seglade sin extremt innovativa båt ”TeamWork Evolution” som bevisar att snabba båtar inte behöver vara vackra. Den kommer säkert att skapa en del huvudvärk för yachtdesigners framöver.
Fransmannen David Rasion korsade mållinjen i Mini Transat klockan 18,43 söndagen 30 oktober. Han hade då avverkat sträckan Maderia – Salvador de Bahia på 3 120 sjömil på 17 dagar, 6 timmar och 13 minuter, alltså med en medelfart på 7,53 knop.
Han tog ledningen efter Kap Verde öarna och kom igenom Doldrums på ett bra sätt. När han gick i mål hade tvåan fortfarande 130 sjömil kvar till mål och resten av flottan cirka 330 sjömil.
– När jag kom ut från Doldrums och insåg att jag var i ledning, tänkte jag att det här är mitt race, strula inte till det nu! Ramla inte i vattnet och ha inte sönder båten, säger David Raidon i ett pressmeddelande.
Han fortsätter:
– Båten är väldigt snabb och räddade mig några gånger från taktiska misstag. Ibland var jag till och med tvungen att sakta ner eftersom hon slog så hårt i vågorna.
En båt med bred och plan stäv är såklart väldigt annorlunda att segla. Den stora fördelen borde vara att den inte dyker så lätt på undanvind, vilket är den stora farthämmande orsaken på till exempel VO70 och Open 60-båtar. De dyker och stannar upp. Men det gör också att den stampar mycket på kryss och att man ständigt måste segla med ganska mycket krängning för att inte fastna i vågorna.
Miniklassen har varit under ständig utveckling och flera nymodigheter som kolfibermaster, svängkölar och vattenballaster har utvecklats här. Så att den här Scow-liknande båten vann årets Mini Transat är helt i linje med racets utveckling.
Nu är frågan hur många designers som kommer att testa liknande koncept framöver?