Giganternas flygande kamp i ensamsegling över Atlanten
För första gången ska fullt foilande jättetrimaraner, samtliga över 30 meter, med upp till 890 kvm segelyta och toppfarter kring 50 knop, kappseglas av en ensam skeppare över Atlanten i Route du Rhum.
Här är stilstudier och all fakta.
Route du Rhum är en av Frankrikes största idrottshändelser. Det är en ensamkappsegling för flera olika klasser men med samma bansträckning– Saint Malo till Guadelope. Starten går den fjärde november och vädret spås bli riktigt tufft.
Årets upplaga är den 40:e i ordningen och den blir historisk då det är första gången som tre fullt foilande havsanpassade trimaraner kappseglar mot varandra över Atlanten.
Tekniken som får båtarna att ”flyga” kontrollerat i farter upp emot 50 knop är lika otrolig som imponerande. Och äventyret för de ensamseglande skepparna är hisnande.
Se också:
Så funkar en foilande jättetrimaran!
Runt jorden på 40 dygn!
Francois Gabart slaktar ensamseglings-rekordet runt jorden!
851 sjömil på ett dygn – nytt rekord av ensamseglaren Gabart
Det var ju ofattbart att en ensam person kunde hantera en båt av den här kalibern ensam över Atlanten, redan innan de försågs med förmägan att sväva ovanför ytan.
Lönar sig flygfasonerna?
Men även om tekniken gått framåt så är det inte säkert att flygfasonerna lönar sig i slutändan. Två av de fem tävlande båtarna är ”old school” och ligger till stor del fortfarande kvar med skroven i vattnet.
På den fronten har vi framförallt IDEC, som är äldst i gänget. Båten och skepparen Francis Joyon, som för övrigt också är äldst i gänget (62 år), innehar det nuvarande Jules Verne-rekordet – snabbast non-stop runt jorden med full besättning. Designen kommer från 2006 och båten slog rekordet 2017 utan några större modifieringar.
Inför årets Route du Rhum har IDEC förvisso försetts med foils på rodren och kommer säkerligen att ligga lättare i vattnet, men den är fortfarande relativt och långt från att lyfta som de andra modernare vidundren.
En annan femma är att bemästra den nya tekniken. Vi har redan sett Banque Populaire kapsejsa under träning i ganska moderata förhållanden. Nu spås ordentligt utmanande väder.
890 kvm segelyta
Samtidigt verkar just Banque Popularie vara den mest brutala av de nya båtarna och kanske också den som är svårast att segla. Den har högst mast, lägst vikt och otroligt mycket segel – upp till otroliga 890 kvm på undanvind, vilket är över 200 kvm mer än IDEC, som har näst mest.
Kanske kommer de äldre båtarna att vinna på säkerhet och rutin. Det lär bli tufft att nyttja alla foils om det blir riktigt busväder. Då handlar det nog mest om att sakta ner och inte slå sönder båtarna i vågorna. Och blir det lätt vind så är de stora ”undervattensvingarna” mest till besvär då de säkerligen skapar mer motstånd än något annat.
Men blir det precis rätt förhållanden, sisådär 10–12 m/s och inte allt för stor sjö, då är min gissning att de moderna båtarna kommer att skena iväg som en avlöning!
På bilden ovan ser vi Gitana 17. Här följer video med stilstudie på samtliga båtar.
SODEBO | |
Längd: | 31 m |
Bredd: | 21,20 m |
Segelarea kryss: | 444 kvm |
Segelarea undanvind: | 663 kvm |
Vikt: | 15 600 kg |
Höjd (över ytan): | 35 m |
Antal foils: | 5 st (Båten foilar inte) |
Datum sjösättning: | Maj 2014 |
Skeppare: | Thomas Coville |
Mer info: | SODEBO |
Banque Populaire | |
Längd: | 32 m |
Bredd: | 23 m |
Segelarea kryss: | 610 kvm |
Segelarea undanvind: | 890 kvm |
Vikt: | 14 300 kg |
Höjd (över ytan): | 38 m |
Antal foils: | 6 st |
Datum sjösättning: | Oktober 2017 |
Skeppare: | Armel Le Cléac’h |
Mer info: | Banque Populaire IX |
Macif | |
Längd: | 30 m |
Bredd: | 22 m |
Segelarea kryss: | 430 kvm |
Segelarea undanvind: | 650 kvm |
Vikt: | 14 500 kg |
Höjd (över ytan): | 35 m |
Antal foils: | 6 st |
Datum sjösättning: | Augusti 2015 |
Skeppare: | Francois Gabart |
Mer info: | Macif |
Gitana 17 | |
Längd: | 32 m |
Bredd: | 23 m |
Segelarea kryss: | 450 kvm |
Segelarea undanvind: | 650 kvm |
Vikt: | 15 500 kg |
Höjd (över ytan): | 37 m |
Antal foils: | 6 st |
Datum sjösättning: | Juli 2017 |
Skeppare: | Sebastian Josse |
Mer info: | Gitana 17 |
IDEC | |
Längd: | 31,5 m |
Bredd: | 22,5 m |
Segelarea kryss: | 411 kvm |
Segelarea undanvind: | 678 kvm |
Vikt: | 18 000 kg (15 500 kg med liten mast) |
Höjd (över ytan): | 37 m (33,5 m med liten mast) |
Antal foils: | 5 st (Båten foilar inte) |
Datum sjösättning: | Juni 2006 |
Skeppare: | Francis Joyon |
Mer info: | IDEC SPORT |