Automatisk dragkrok – ny svensk uppfinning!
En grupp svenska kvinnor har utvecklat en ny teknik som kan koppla ihop bil och släp automatiskt – utan att föraren behöver ratta in rätt mot kroken eller ens kliva ur bilen.
Varför ska det vara så krångligt att koppla på ett släp? Så krångligt att varannan person helst undviker det? Och varför har dragkroken sett likadan ut sedan 1932?
Det funderade ett gäng kvinnor hos teknikföretaget Semcon över och startade arbetet med att ta fram ett automatiskt koncept där bil och släp kopplar ihop sig själva.
En undersökning som Semcon gjort visar att varannan person helst undviker att köra med släp. Av dem är 70 procent kvinnor.
– När majoriteten av alla teknikutvecklare är män är det lätt att perspektiv tappas bort, inte minst kvinnors. För upplever man inte en produkt som problematisk är sannolikheten att man förändrar den inte lika stor. För oss på Semcon är det avgörande att vi förstår fler slags slutanvändare, så att vi kan utveckla produkter som gör mesta möjliga nytta, säger Markus Granlund, vd på Semcon.
En lösning med nya perspektiv
Ett team med produktutvecklare, alla kvinnor, tog sig an utmaningen.
Föraren behöver inte kliva ur bilen för att koppla på släpet.
Ambitionen har varit att ta fram ett koncept för en användarvänlig och smart lösning som också är framtidssäkrad för autonoma bilar.
Det nya konceptet heter Automatic Trailer Connection (ATC) och klarar alltså att koppla på släpet medan föraren sitter kvar i bilen.
– Med tanke på alla miljarder som lagts på produktutveckling inom bilindustrin de senaste 80 åren är det konstigt att inget gjorts åt dragkroken, när så många tycker att det är en krånglig lösning. Ibland kan det behövas nya perspektiv, säger Sofie Askenbom, projektledare för Add Perspectives-teamet.
Så funkar ATC-konceptet
När bil och släp är cirka två meter ifrån varandra kan bilens kamerasensor identifiera släpet och kopplingen påbörjas. Föraren trycker ”Auto Attach” på bilens display och bilen backar autonomt mot släpet. Bil och släp är uppkopplade till molnet och kan på så vis kommunicera för att positionera sig korrekt.
Istället för dragkrok finns ett uttag i bilens stötfångare som säkrar släpvagnen och försörjer den med ström. Inga mer kablar behövs. Det är som att koppla in en vanlig stickkontakt och kopplingen utförs som sagt autonomt av bilen själv.
Allt information på display
En mekanisk låsmekanism inne i bilens uttag säkrar släpet. På bilens display ges sedan information om lastens vikt och balansering, hastighetsbegränsningar, bromsljus m.m. Släpets stödhjul fälls upp automatiskt med en elmotor, som även används för att ställa in höjden vid själva påkopplingen. Sedan är det bara att köra iväg.
– Konceptet är främst framtaget för att visa vad nya perspektiv kan medföra, men med förhoppningen att bil- och trailertillverkare kan vara intresserade av att ta det vidare i framtiden, säger Sofie Askenbom.
Fler kvinnor i teknikbranschen
Konceptet Automatic Trailer Connection (ATC) är ett resultat av kampanjen Add Perspectives som Semcon lanserade våren 2018 för att uppmärksamma att det behövs fler kvinnor i teknikbranschen. Ett team med utvalda produktutvecklare, alla kvinnor, valde att fokusera på draganordningen och de många manuella steg som krävs för att koppla på släpvagnar.
Varför ska man ändra på något som redan funkar? Semcon ansåg att det behövdes kvinnliga ingångsvinklar för att utveckla dragkroken.
De som utvecklat Automatic Trailer Connection är:
Sara Nilsson, User Experience, Sofia Elmestrand, Mekanikkonstruktion, Ida Borenstein, Kommunikation, Malin Bengtsson, Mekanikkonstruktion, Åsa Rudberg, Produktdesign, Sofie Askenbom, Projektledning/Digital utveckling, Anna Lindahl, User Experience, Laura Masaracchia, Machine Learning, Lovisa Wargsjö, Mekanikkonstruktion.