Eco-driving på sjön – bra för såväl miljön som plånboken
Skyhöga bränslepriser och pockande klimatångest är två anledningar till att anpassa farten till sjöss. På körskolor pratas det ofta om Eco-driving men visst går det att applicera även i båtlivet. Här kommer några tips!
Många är de som funderar över hur man kan köra mer bränslesnålt. Att anpassa sig efter det som på vägarna kallats för Eco-driving och kan minska bränsleförbrukningen med uppemot 40 procent enligt branschorganisationen Sweboat.
Under fjolåret drev organisationen en kampanj om just Eco-driving på sjön där man ville slå hål på myten om att ett bränslesnålt båtliv skulle vara tråkigt.
Men vad finns det för handfasta knep för att göra chocken vid pumpen mindre påtaglig?
Börja redan innan båtturen
Med regelbundna genomgångar av motorn där till exempel bränslefilter byts tar man på ett effektivt sätt bort partiklar som inte har i motorn att göra, det ökar också motorns effektivitet.
Är propellern anpassad för din motor och båt? Är bladen böjda eller har de naggats i kanten av en grundkänning? Propellern är ett mysterium i sig och kan vara värd att fundera lite extra kring då fel val eller en trasig kommer att öka bränsleförbrukningen.
Att man bör hålla skrovet rent från beväxning är allmänt känt och kan verka trivialt men en ren båtbotten gör stor skillnad.
Vet du inte riktigt när din båt går som mest effektivt? Ett sätt att få reda på detta är att installera en givare som mäter bränslekonsumtionen vid olika varvtal. Kanske ett större ingrepp men varför inte något att fixa med under vårrustningen?
Minska bråtet i stuvfacken och minska vikten. Ofta tar man med sig allt för mycket ut på sjön. Har man inte tänkt ut och åka vattenskidor kanske den utrustningen kan få stanna på bryggan. Det som behöver följa med kan med fördel lastas så centralt i båten som möjligt.
Gör skillnad under färden
Det är inte alltid den bästa lösningen att dra ner på farten. Ska man däremot öka gäller det att allt annat stämmer innan man gör så. Enklast är att börja köra med helt nedtrimmad motor för att sedan snabbt komma upp i planing. Väl uppe i planing kan man dra av på gasen något och trimma upp motorn. Då kommer du snabbt märka att båten går lättare och med mindre motstånd. En tumregel är att stänkvattnet ska ligga precis bakom mitten av båten. Har man trimmat ut för lite så plogar båten och för mycket så börjar den ”galoppera”.
Sällan är det bra att ligga runt 10 knop eller strax över. Här har båten inte kunnat plana ut men kämpar ändå för att försöka göra det. Är hastighetsbegränsningen 12 knop kan det istället vara bra att dra av på gasen och köra i skrovfart, tumregeln är att inte köra i fler knop än båten är lång, i meter räknat. Är farten å andra sidan fri så kan det vara klokt att gasa på i strax över planingfsfart eller där du enligt din bränsleflödesmätare ser att båten går som snålast.
Ett bra sätt att hålla koll på hur mycket motorn får jobba är också att hålla koll på svallet bakom båten. Är svallvågorna stora är med största sannolikhet även bränsleförbrukningen hög.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 28 av 28: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 27 av 28: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 28: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 28: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 28: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 28: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 28: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 28: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 28: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…
-
Del 19 av 28: Ljudisolera bort brummet!
Att eliminera motorljud är avgörande för trivseln ombord. Häng med när vi får tips av experten Thomas Rydén från Lackman och monterar…