Terhi 390 – lite snurrebåt och mycket roddbåt
Det finns roddbåtar, snurrebåtar och en uppsjö kompromisser däremellan. Terhi 390 har en tydlig dragning åt det förstnämnda. Se testen!
Tumregeln är enkel. Ju rankare roddbåt desto mer lättdriven är den. De mest extrema varianterna för träning och tävling är sålunda extremt långa och smala. Av samma anledning är de också fullkomligt odugliga till allt annat än att ro snabbt och högeffektivt.
Djungel av kompromisser
Därtill finns det som bekant också allehanda kompromisser. Roddbåtar som är lite bredare för stabilitetens- och för bärighetens skull och som därmed ofta kan förses med en liten utombordare för avslappnade typer till handelsboden och fiskeskäret.
Ytterligare en variant är så kallade roddbåtar som har begåvats med plana bottnar och breda aktrar och häpp – så kan den också plana med en lämplig snurra där bak.
Man kan sålunda gå vilse bland alla dessa varianter av rodd–/snurrebåtar och dito kompromisser. Här zoomar vi dock in på Terhi 390 som tveklöst gör skäl för benämningen roddbåt men som faktisk också gör sig bra med en eldriven utombordare på akterspegeln.
En minst sagt svår balansgång som görs med bravur.
Som roddbåt kan den anpassas med flera möjligheter av årornas placering såsom det passar för stunden. Därtill kan man få den lite som man vill när det gäller tofter, räcken och ann an utrustning.
5,1 friska knop
Med en Torqeedo XP 1600 W når vi en toppfart på 5,1 friska knop denna dag. Klart är dock att den gör sig bäst i en mer tillbakalutad fart i trakterna kring 4 knop.
Se testen!