Nej, den är inte lika grovhuggen och machobetonad som aluminiumbåtar brukar vara. Här är det snitsiga finesser, en bekväm förruff och ett välputsat yttre som gäller. Kort sagt – med XO 270 Front Cabin tar vi ett jättekliv in i plåtbåtarnas finrum.

Skippo testar

XO 270 Front Cabin - in i plåtbåtarnas finrum

En aluminiumbåt som inte blottar sina oxiderade fribord och som är rustad såväl med teak-klädda däck som högglanspolerade räcken. Det gör att XO sticker ut från mängden och i versionen 270 Front Cabin så får man en pendlarbåt med semestermöjligheter.

Det annars öppna fördäcket rymmer här en ruff. Men för den delen har man inte tagit bort möjligheten att kunna kliva upp på däck från kabinen. Här har man lagt tid på att utveckla en trapplösning och en taxilucka – en variant som ska ge ett vettigt steg ut och in men inte hamna alltför mycket i vägen när den inte används.

Se hur helheten fungerar i testen ovan!

Seacastle XO banner AFS 2019 2

XO 270 Front Cabin

Längd: 8,60 m
Bredd: 2,60 m
Höjd: 3,00 m
Djupg: 0,95 m
Vikt ca: 2 950 kg
Motor: Volvo Penta D4 – 300 hk
Bränsle: 315 liter
Mer info: www.seacastle.se

Äger du en XO 270 Front Cabin?

Dela med dig av din åsikt för att hjälpa andra!