IF-båten – klassikernas klassiker håller fortfarande måttet
Hyllad och höjd till skyarna ända sedan den första provseglingen utanför Långedrag 5 februari 1967. Och ja – IF:en håller måttet än idag.
”Elegant och välsignande men den kostar en slant.”
Så löd ett tidigt utlåtande om denna klassiker i ett lika tidigt exemplar av Båtnytt när det begav sig 1974. Nypriset man syftade på låg på 44 500 kronor och vid den här tiden hade IF-båten redan gjort sig känd som konstruktören Tord Sundéns verkliga fullträffar.
Byggd i 2 200 exemplar!
Resten är historia där IF ska bevisa sin storhet i alla möjliga sammanhang. Inte minst som ”den fulländade familjebåten” som det också hette i ett tidigt utlåtande. Allt sammantaget skulle inte mindre än 2 200 exemplar komma att säljas i Sverige och förutom på Marieholms Bruk i Småland kom båten också att byggas på licens i Australien.
Bland alla lovord genom åren noteras framför allt IF-båtens smäckra skrov som i kombination med ett väl tilltaget deplacement (58 procent av den totala vikten i helkölen) får den att kännas föredömligt trygg och något av en ovädersbåt. Till detta kommer etablerade egenskaper som välsignande och lättseglad i alla förhållanden.
Andra har också läst:
Föredömlig sikt
Men det stannar inte där då det i tidiga tester rapporteras om ”god komfort ovan däck med väl halkskyddat däck och rejäla grabbräcken på rufftaket”. Och vidare:
”Den låga överbyggnaden ger en föredömlig sikt föröver från rorsmansplatsen men när det blåser snålt blir skyddet i gengäld varför en sprayhood är ett nödvändigt tillbehör.”
Förslag till förbättring när det begav sig
Själva sittbrunnen har säkert många IF-seglare svurit över. Den här trång och trots tidigare påpekanden så är den förvånansvärt obekväm. Ryggstödens lutning är i det närmaste obefintlig och överkanten skär obevekligt in i njurhöjd efter en stunds segling.
Pentry på önskelistan
Med åren kom alla nakna plastyror att kläs in med trä vilket blev ett uppsving för hemtrevnaden. Planlösningen är den konventionella med två kojer i förpiken och med två bra garderober som avskiljer mot ruffen. En ruff med två fullängdskojer och små instick under sittbrunnstofterna. Pentryt, eller snarare avsaknaden av ett sådant, är en akilleshäl. Här finns bara ett fällbart kök och en utdragbar skiva.
IF:en – fortfarande en bra segelbåt
Idag kan man komma över en IF-båt för allt mellan 12 000 – 60 000 kronor. Men notera – även det är en grov siffra. Gällande så kallade ”tappade sugar” kan köpeskillingen ligga på mindre än så. En sug som är värd att plocka upp då IF-båten fortfarande är att betrakta som en mycket bra segelbåt.