Första vätgasdrivna jakten – avgasfritt båtliv i svindlande lyx

Världens första vätgasdrivna lyxjakt kan köras i en hel vecka utan att förgifta omgivningen. Något som verkar ha fått självaste Microsoft-grundaren Bill Gates att öppna plånboken.

baksida-project-821-inledning (kopia)
Project 821 är världens första vätgasdrivna lyxjakt.

Om det är gymmets, personhissens, de 14 balkongernas, spelrummets, havsterassens, jacuzzins, bibliotekets eller för bibliotekets skull vet vi förstås inte. Ryktet säger dock att självaste Bill Gates inte bara ha visat stort intresse – utan också lagt en beställning – på världens första vätgasdrivna lyxjakt.

”Svår förlossning”

Project 821, som fartyget heter, är 119 meter lång och har tagit fem år att föda fram. En svår förlossning då det har gällt en ny driftteknik som tillåter en veckas körning i tio knop utan ett spår av avgaser eller andra miljövidriga utsläpp under färden.

En svår nöt att knäcka var problemet med lagring av allt väte. De 119 stolta metrarna till trots räcker inte utrymmet för att lagra väte för några stora oceanöverfarter. Låsningen. Fick sålunda bli MTU-generatorer på båten som genererar elektricitet från förbränning av HVO, ett biobränsle som i teorin minskar CO2-utsläpp med upp till 90 procent.

I övrigt kan Project 821, förutom det redan nämnda, stoltsera med inte mindre än sju däck och det sedvanliga när det gäller lyxjakter – storslagna salonger sovkabiner och utrymmen.

Pris 6,5 miljarder

Hugade spekulanter som kan tänka sig att hosta upp motsvarande 6,5 miljarder kronor för denna pionjär inom vätgasdrivna lyxjakter byggd på Feadship’s Amsterdam Shipyard uppmanas att höra av sig till Edmiston.